22
2011. március 30.

A Fideszre is visszaüt majd az új alkotmány

Az új alkotmány, ha a jelenlegi tervezet szerint fogadják el, nem csupán a demokráciára épülő állam alapelveinek egy részét írja át, hanem a gazdaságpolitika alakításának meghatározó elemeit is. Az eddigi hatalmi fékek kiiktatása együtt szerepel benne a jövőbeni kormányok működését akadályozni képes előírásokkal és a munka világát kedvezőtlenül érintő változásokkal. Ezek együttesen könnyen kaotikus állapotokhoz vezethetnek és megbéníthatják az országot.

Kapcsolódó írásaink

A Fidesz kétharmados többségén alapuló alkotmányozás folyamatát és az elkészült tervezetet számos kritika érte, bírálói elsősorban a valós társadalmi vita hiányát, a hatalomcentrikus megközelítést, a demokratikus államműködés garanciáinak gyengítését teszik szóvá, röviden annak az alapelvnek az érvényesülését hiányolják, amely minden alkotmány célja az 1215-ös Magna Charta /nálunk a 1222-es Aranybulla/ óta: az állampolgárok védelme a hatalom visszaélési törekvéseivel szemben. Ebből a szempontból a most sebtiben összeállított és gyorsan megszavazandó tervezet visszalépés a jelenlegi alkotmányhoz képest, méghozzá nem csupán az alapvető polgári jogokat illetően, de - s erről kevesebb szó esik - a gazdasági környezet alakításának szempontjából is, márpedig ez a jövőben valamennyiünket közvetlenül fenyegető veszélyhelyzetekhez vezethet.

Nézzük a konkrétumokat. Kezdjük azzal, hogy az új alkotmány rögzíteni akarja az eladósodás maximális mértékét, ami önmagában elfogadható törekvés. Az viszont már érthetetlen, ezt miért a GDP 50 százalékában rögzítik, amikor egyrészt az uniós elvárás is csak 60 százalék, másrészt a jelenlegi arány 82 százalék és esély sincs arra, hogy belátható időn belül ez 50 alá csökkenjen. Ráadásul a szöveg szerint a leendő kormányok nem fogadhatnak el olyan költségvetést, amely ennél magasabb hiányt eredményezhet. Ez persze majd akkortól igaz, ha a deficit már a korlát alá csökkent, azaz a jelenlegi, sőt még a következő ciklusra sem vonatkozik, tehát az Orbán-kormánynak nincs félnivalója.

Az 50 százalékos korláttal nem csak az a baj, hogy túlzottan alacsony és ezzel nagyon behatárolja a gazdasági mozgásteret, hiszen a maastrichti kritériumnál jóval alacsonyabb /ez adott esetben a más tagországokkal szembeni versenyképességünkre is visszahathat/. Külön probléma, hogy a tervezet az Alkotmánybíróság jogkörét is az 50 százalék teljesüléséhez köti, azaz költségvetési kérdésekben csak akkor élhet alkotmányossági normakontrollal, ha a hiány annál alacsonyabb. Ennek egyetlen értelme, hogy az elkövetkező években a Fidesznek nem kell tartania az AB-tól, azt csinál, amit akar, túlléphet az alkotmányos normákon.

A kormányt az ellenzék könnyen megbuktathatja

A következő problémás pont az, hogy a tervezet szerint a közterhek és nyugdíjak kérdésében csak sarkalatos törvényekkel lehet dönteni, azaz a jelenlegi adószabályokon is csak kétharmaddal lehet változtatni. Ez tökéletes nonszensz, mert az adók mértéke például a mindenkori költségvetés szerves része és a piaci körülményekhez is igazítani kell. Ezt a jövőben csak az a kormány teheti meg, amelynek kétharmados többsége van. E rendelkezés valódi célját az alkotmány tervezet más szövegrészéből érthetjük meg. Rögzítődik ugyanis, hogy amennyiben a tárgyév márciusának végéig nem fogadják el az éves költségvetést, az államfő feloszlathatja a parlamentet. Röviden tehát az egyszerű többséggel bíró kormányt az ellenzék könnyen megbuktathatja azzal, hogy nem járul hozzá például egyes adószabályok módosításához, még ha azokra szükség is lenne, így nincs költségvetés, azaz új választásokat lehet kiírni. Gondoljunk csak bele, milyen fegyver lehet ez a Fidesz kezében, ha majd ellenzékbe kerül.

Hasonló szándékok fedezhetők fel abban, hogy a Költségvetési Tanács jóváhagyása nélkül nem lenne megszavazható a költségvetés. Ez éles ellentétben áll azzal, hogy mikor a KT tavaly bírálni merte a Fidesz-kormány idei büdzsé tervét, azonnal ellehetetlenítették a működését. A helyzet azóta annyiban változott, hogy a KT-ban már az ő emberei vannak többségben, és 9 évre bebetonozták őket. A jövőbeni kormányok megbénítását célzó rendelkezések ugyanis úgy értelmezhetők igazán, ha figyelembe vesszük az új alkotmány azon pontjait is, amelyek szerint a főbb gazdasági ellenőrző pozíciókat betöltőket 9-12 évre választják. Ez vonatkozik a KT mellett az Állami Számvevőszék, a Versenyhivatal, a Nemzeti Bank vezetőjére, akiket ebben a ciklusban a Fidesz már lecserélt vagy le fog cserélni. A köztársasági elnökkel együtt tehát minden pozícióban a saját emberei fognak ülni még akkor is, ha netán már nem lesznek kormányon.

Aki nem hasznos, azzal nem kell törődni

Ennek így együtt nem lehet más célja, mint a jövőbeni nem Fidesz-kormányok működésének ellehetetlenítése, ami az egész országnak súlyos károkat okozhat és kaotikus állapotokhoz vezethet, de az ellenzékben már eddig is megszokott minél rosszabb, annál jobb elvnek ez tökéletesen megfelel. Ezzel szemben a tervezet a jelenlegi kormány mozgásterét több kérdésben növeli, illetve csökkenti az állampolgárok felé a hatalom kötelezettségeit. A szöveg visszahozná a többéves költségvetés lehetőségét, kikerülve az éves vitát és kontrollt, egy kétharmados, autoriter kormánynak ez ajándék. Mozgásterét növeli, hogy az alkotmánytervezet az eddigiekkel szemben a jövőben nem garantálja sem a munkához, sem a szociális biztonsághoz való jogot, az utóbbit a közösséghez való hozzájárulás mértékéhez köti. Ez értelmezhető úgyis, ha valaki a közösség számára nem hasznos - beteg, nyugdíjas stb.-, akkor azzal nem kell törődni.

Kikerül az alkotmányból az egyenlő munkáért egyenlő bérezés kitétel, sőt a munkaügyi egyeztetés és az érdekképviseleti rendszer is. Ez felrúgja a rendszerváltás óta érvényes konszenzust a társadalmi partnerek közötti párbeszéd szükségességéről, így olyan feszültségforrást teremt, amely a társadalmi békét és a gazdasági fejlődést is alááshatja. Ehelyett olyan nehezen értelmezhető tételek kerülnek be az alapokmányba, mint például az, hogy mindenki a gazdasági részvételének megfelelően járul hozzá a közteherviseléshez. Hogy ez pontosan mit jelent, ki tudja, de első ránézésre ellentmond az egykulcsos jövedelemadónak.

A gazdasági fejlődés fékje lehet és egész ágazatot lehetetleníthet el annak alkotmányos rögzítése, hogy a termőföld, a vízkészlet és az erdő csak magyar tulajdonban lehet. Ezzel nem elsősorban az a baj, hogy ellentmond az uniós jognak, sokkal inkább az, hogy konzerválja a jelenlegi áttekinthetetlen és hatékony gazdálkodásra alkalmatlan viszonyokat és az agrárium tőkehiányát. A nemzeti érzésekre építő demagógiát tükrözi, hiszen a nemzeti javak védelme nem egyenlő a tulajdoni korlátozással, a víz és föld akkor is itt marad, ha netán nem magyarok birtokolják. Sokkal lényegesebb ennél, hogyan gazdálkodunk hatékonyan értékeinkkel, hogyan védhetjük jobban a környezetünket, erről azonban kínosan kevés szó esik a tervezetben.

Erős hatalom, gyenge állampolgárok

A felsoroltakból jól látszik, hogy az új alkotmány a gazdaságot, a munkát és a szociális szférát érintő kérdésekben egyértelműen egy erős hatalom érdekeit védi, az állampolgárok alapvető jogait gyengíti. Különösen fájó az a szociális érzéketlenség, amit sugall, és az a nyilvánvaló szándék, hogy aláaknázza a kétharmados többséggel nem rendelkező jövőbeni kormányok helyzetét. Mindez ellentétes az ország valódi érdekeivel és növekvő feszültségekhez, anarchikus állapotokhoz vezethet, ami a most hatalmi mámorban úszó Fideszre is vissza fog ütni.

Népszava

Hozzászólások
Összesen: 22 db

A hozzászólás csak regisztrált tagjaink számára elérhető, kérjük lépjen be vagy regisztáljon!

Elfelejtette jelszavát? Segítségért kattintson ide!

Kérjük, hozzászólásánál tartsa be az oldal szabályait. Erről és a moderálási elvekről itt olvashat részletesen!

Hozzászólhat a Facebook azonosítójával is.
Kattintson a "Facebook bejelentkezés" gombra!
Hozzászólás Facebook regiszrációval
krafterk
2011-04-01 14:45:58   #22

.tomcat742011-04-01 14:06:39 #29

:))))
el sem tudják képzelni, mert Orbánék ezt mondják 8 éve, hogy aki a fidesz ellen van az mind csak mszp - fan és szavazó lehet !

tomcat74
2011-04-01 14:06:39   #21

tükör!
Ne mondd már meg nekem, hogy én mit tartok nevetségesnek vagy problémának.
Az, hogy Gyurcsány fixált vagy és egy rohadt mondatot nem tudsz leírni Gyurcsányozás és libsizés nélkül, nem azt jelenti, hogy igazad van.
Miért van az, hogy magadfajta farizeus fidesznykikek számára marha egyértelmű, hogy mert gyűlölöm ezt a mostani agyament, basáskodó arrogáns orbán sleppet, kedvelem Gyurcsányt.
Esetleg más alterrnatíva nem létezhet a számomra?
A gondolat és véleményrendőrség jól működik a pártodnál..

krafterk
2011-04-01 13:49:36   #20

kissapuka2011-03-30 19:30:14 #13.

"nagy győzelem-nagy változás"- ne mondja senki hogy nem szóltak.."
te arról nem szólt senki hogy alkotmányt akar írni!

" Mert tudták hogy ÚJ és JOBB -RENDSZER ÉPÜL MINT
AMIT 89-BEN A PÁRTTITKÁROK KITALÁLTAK..."

ó jaj nekünk, ez az általad új rendszernek nevezett valami a legszebb szabadrablásba kezd átcsapni, még a nagy elszámoltató is papcsák (vagy inkább rab-csák) egy laza 100 miliót nyomot a heverekkel a zsebébe !
de hagyjuk a papcsák féléket, maradjunk az új rendszernél, ahol nem az előjogokat , hanem alapvető állampolgári jogokat törölnek most el, ez lenne a jobb rendszer - talán hívjuk be mindjárt mobutu-t vagy bármely afrikai önjelölt népi megmentőt, ahol csak 1 igazság létezett az övék !
azért tényleg elgondolkodtató, hogy mi kell ahoz, hogy valaki vagy valakik ennyire vakbuzgón elhigyjenek bármit amit a jobb oldali politikusok mondanak, csak azért, mert jobboldaliak! és hogy soha de soha nem gondolkozik el és jár utána egy jobbos szavazó sem hogy valójában mi is az igazság, borzasztó és ezzel nem azt üzenem, hogy a baloldalon a szociknál van az igazság, csak azt hogy mielőtt, az emebr beszopna mindent amit most OV ék mondanak, koicsit gondolkozni kéne, már ha bír az ember!
"Nem kell úgy rettegni a demokráciától..."
hát attól senki nem retteg, az ember inkább a diktatúráktól szokott rettegni, márpedig a jelenlegi kormány szépen óvatossan pont abba az irányba halad, még akkor is ha ez nektek jobbos választóknak, törvényesnek tűnik, mármint , amit az alkotmánnyal művelnek!

főleg úgy hogy arra hivatkoznak a szavazók 2/3 rájuk szavazott, hát igen matematikailag igaz is, csak hát az ország szavazó képes lakosságának létszámát tekintve már nem igaz, és ne gyer nekem azzal, hogy aki nem szavazott az nem számít, de bizony az is számít, az is egy üzenet szavazat, és azt egy rendes demokráciában aképpen is vennék, és nem tennének úgy mintha ezek az emberek nem üzentek volna a politikának, mintha ezeknek az embereknek nem lenne akaratuk !

szóval ezért írttam neked az eléb hogy Hornék demokratikussak voltak, nem alkotmányoztak, pont a fent leírtak miatt!

krafterk
2011-04-01 13:30:42   #19

Kisapuka
az pl. demokráci volt még, amikor a Horn kormány nam alkotmányozott, annak ellenére, hogy ővék volt a többség!

Magyar_polgar
2011-03-31 15:08:11   #18

James Bovard idézet:

A demokráciának többet kellene jelentenie annál,
mint amikor két farkas és egy birka szavaz arról,
mi legyen vacsorára.

Saját megjegyzésem: Bovard nem számolgatta, hogy a farkasoknak pont 2/3-juk van.

kisokos131
2011-03-31 10:40:57   #17

Tüntetések áprilisban:
http://www.gondola.hu/cikkek/75818-Utcara_megyunk_-_ellenzeki_tuntetesi_menetrend_Gyurcsanytol_Schifferig.html

nagynepappe
2011-03-31 09:04:09   #16

Ha a Fidesz bízna benne, hogy olyan jól és sikeresen tudja kormányozni az országot, mint hirdeti és szeretné, nem kellene ennyire bebetonoznia magát, mert minden választást az elismerés és a szeretet nevében megnyerne.

Csakhogy vsz. ők maguk is látják a saját sikertelenségüket, azért kell a bebetonozás.

tomcat74
2011-03-31 02:21:59   #15

Tisztelt Gil Perez!
Ön nem érti meg a forradalmi többség érvelését.
Az igazi demokrácia és szólásszabadság Rákosi és Kádár alatt volt, akkor nemhogy a megjelentek 52%-a, hanem a szavazásra jogosultak 99%-a szavazott a kommunista pártra és a HNF-re (csak jutna eszembe utóbbinak melyik is volt a hivatalos lapja:).
Hát volt e vajon szebb időszaka a magyar demokráciának?

Gil Pérez
2011-03-30 20:25:46   #14

mozet:

Talán nem véletlen, hogy az igazi demokráciákban nem a közvéleménykutatók kormányoznak és kiküldött kérdőívek nem pótolják a népképviseletet.

Ez a kérdőívesdi úgy ahogy van szemfényvesztés. Se a kiküldés, se a kérdések megfogalmazása, se a válaszok feldolgozása nem hiteles.

mozet
2011-03-30 20:07:43   #13

Orbán Viktor miniszterelnök a 920 ezer visszaküldött véleménynyilvánító lapokból - egy kivétellell - csak azokkal foglalkozott, ami az Ő szájaízük szerintinek bizonyult (pl. tényleges életfogytiglani büntetés alkotmányba emelése - jogvégzettek tudják, hogy ezt a Btk-ban szabályozzák!). A kivétel pedig a gyermekek után plusz szavazati jogot a többség elutasította.
Viszont nem mondta el, hogy hány lap érkezett kitöltetlenül, vagy áthúzva, avagy azzal a véleménnyel, hogy az illető nem akar új alkotmányt! Erre mondják, hogy aki voluntarista, az azt akarja visszahallani a véleményekből, amit akar, a többivel nem foglalkozik, azaz számára, amit nem említ az nincs! De ettől függetlenül, végülis mi lett azzal a 7 millió 80 ezer vissza nem küldött lappal?! Az sem számít? De van kérem egy nagyon jellemző magyarázat. Mégpedig, hogy a Nemzeti Petícióra visszautalva és a fülkeforradalomra, valamint a Nemzeti Együttműködésre, az úgymond legitimálja az új alkotmányt (amiről a választás előtti programjukban egy árva szó sem volt!)
Még annyit, hogy Ő - úgymond - gondoskodik azokról is, akik nem válaszoltak, ill. nem értenek egyet azzal, amit csinál. Honnan tudja azt, hogy azok az emberek erre igény tartanak?!

Kedvezménykártya a 168 Órától

EDC kártya, akár Önnek is

Kedvezménykártya a 168 Órától

2014. július 10. csütörtök
Megosztások