2012. május 25. péntek - Orbán. Holnapi névnap: Fülöp, Evelin

A videó lejátszáshoz Flash Player, és engedélyezett Javascript szükséges!

LEGÚJABBAK A ROVATBAN
További cikkeink
LEGÚJABBAK A 168ORA.HU-N
További cikkeink
ORSZÁGOLDALAK HÍREI
Olaszország

168óra - A hetilap
Hetilap kereső
Válassza ki, melyik év lapjaira kíváncsi:
Vagy írja be a keresendő szót, amelyre keresni szeretne:
Vasárnap, 2009. július 26. 08:31
Parászka Boróka írása

Tusványos válsága

Orbán alig várja

  • Tetszik:
Olyan helység, amelynek az lenne a neve, hogy Tusványos, nem létezik. Tusványos egy fogalom, a rendszerváltás éveiben jött létre, és azt hivatott üzenni, hogy a Fidesznek erősek az erdélyi kapcsolatai, valamint, hogy a magyar jobboldal rajta tartja a szemét a román politikán. A Fidesz húsz esztendeje erősíti meg minden évben ezt demonstratívan: először – a rendszerváltás után – Bálványosfürdőn szervezett ifjúsági tábort és nyári egyetemet, aztán Tusnád lett a végleges helyszín. A régi időkre való emlékezésként névösszevonásból született Tusványos. PARÁSZKA BORÓKA elemzése.
Az eredeti cél nem változott az elmúlt húsz év alatt: Székelyföldön találkozott – egyáltalán nem semleges területen – a magyar jobboldal azokkal a román politikusokkal, közéleti és kulturális személyiségekkel, akik hajlandóak voltak elutazni oda, és szóba állni a kezdeményezőkkel. A Tusványos név a rendezvények hangulatáról is sokat elmond. Kevés esetben sikerült valódi érdeklődést kelteni a román–
magyar jobboldali kapcsolatépítés iránt.

Újabban feledésbe is merült a nyári egyetem eredeti célja: Orbán Viktor azért járt ki a nyár közepén Erdélybe, hogy szimbolikus és konkrét értelemben is onnan üzenjen vissza Magyarországra. Négy évvel ezelőtt, 2005-ben még ragaszkodott a látszathoz, hogy kisebbség- és nemzetpolitikai kérdéseket vitat a kisebbség- és nemzetpolitikai szempontból fontos térségben (a baloldal rárontott saját nemzetére – mondta akkor).

Az utóbbi években azonban – minél élesebbé vált a magyar kormány és az ellenzék viszonya – vegytiszta belpolitikai tereppé vált a tábor ideje alatt néhány napra Erdély. Onnan hirdette meg Orbán a ’68-as eszmék bukását (a magyar baloldal és liberalizmus eszmei kimerülését), onnan gyakorolt önkritikát a Fidesz pártpolitikai stratégiáját illetően (elkapkodták 2002-ben a párt átalakítását – mondta baljóslatúan), és ott jelentette be idén az európai jobboldali korszakváltás ígéretét is.

MTI-fotó
Reménybeliek

Hosszú idő után először Tusványos megint értelmet kapott, az eredeti céloknak és elképzeléseknek megfelelően: román–magyar csúcstalálkozó helyszínéül szolgált. Idén az elnökválasztás előtt álló, koalíciós feszültségekkel és belpolitikai botrányokkal küzdő Traian Bãsescu látogatott el Orbán Viktorhoz. A látogatás, illetve a meghívás mindkét részről jelzésértékű. A reménybeli román államelnök látogatott a reménybeli magyar miniszterelnökhöz. Kettejük között – átlépve saját árnyékán – a román–magyar kérdésekben konfliktusorientáltnak tartott Tőkés László közvetített.

Orbán Viktor politikai szövetségeseként köszöntötte Traian Bãsescut mint saját politikai családjába tartozó néppárti politikust. Olyan messzire ment a szimpátianyilvánításban, amilyenre az újkori magyar politika történetében nem volt még példa. A Fidesz elnöke tusnádi nyilatkozata szerint „alig várja”, hogy Traian Bãsescut ősszel újraválasszák. Ez a várakozás már azért is meglepő és elgondolkodtató, mert Romániának van magyar államelnökjelöltje is, Kelemen Hunor RMDSZ-es képviselő személyében. Miért keresi Orbán – a szokásos diplomáciai távolságtartást figyelmen kívül hagyva, szemben a magyar államelnökjelölttel – ilyen látványosan Traian Bãsescu kegyeit?

Valószínű, hogy a háttérben már megfogalmazódott a jobboldali külpolitika korrekciós stratégiája. Az előző Fidesz-kormány működését a két ország közötti diplomáciai kapcsolatok megromlása jellemezte. Ha a Fidesz kerül újra kormányra, akkor két út nyílik előtte: vagy folytatja az előző Orbán-kabinet konfliktusos politikáját, vagy tiszta lappal indít. Az utóbbi mellett jelentős érvek szólnak, például, hogy mindkét ország az Európai Unió tagja lett, amíg Orbánnak az ellenzéki szerep jutott. Átalakult és kölcsönösen függő lett a román–magyar gazdasági környezet. Ugyanabba a diplomáciai folyóba fejest ugrani nem célszerű, és nem is lehet. Ha Orbán Viktor nem bizonyítja elég hangsúlyosan együttműködési szándékát a román félnek, olyan légüres térben találja magát külpolitikai szempontból, amelyet nehezen lehet kezelni. A szlovák–magyar viszony megromlása után egy rossz román–magyar kapcsolatrendszert már nem bírna el a magyar külpolitika – ezért is sietett szövetséget kínálni Orbán Tusnádon Bãsescunak.
  1 2 következő oldal
Korábbi cikkeink a rovatban Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Vissza a lap tetejére
1/5
Olvasta már?
előző
következő

Kapcsolódó cikkek

Hozzászólások
Összesen: 22 db

Legyen Ön a következő, ossza meg velünk véleményét!

A hozzászólás csak regisztrált tagjaink számára elérhető, kérjük lépjen be vagy regisztáljon!

Elfelejtette jelszavát? Segítségért kattintson ide!

Kérjük, hozzászólásánál tartsa be az oldal szabályait. Erről és a moderálási elvekről itt olvashat részletesen!

gyimi
2009-08-02 22:46:36   #22

Nem személyeskedés szerintem, csak az Ön 19-es hozzászólásának stílusa
szerint reagáltam!Szerintem néhány szót kicserélve megállapításai
nagyon illenek a Fideszre és annak papagájaira!Mellesleg én Kókát nem tartom sokra, de nem is az Én dolgom ez!Még akkor sem ha szinte nincs olyan dolog amiben egyetértenék vele!

gyimi
2009-08-02 21:37:36   #21

"KEDVES Stanc szerintem önnek az "agyára" ment a meleg!!
Nálamnál okosabb ember mondá"Másikban mindig azt a hibát vesszük eszre ami bennünk van"!Lehet hogy ez Önnél is így van!!??

tintahal
2009-08-01 22:19:24   #20

Meddig fog még kisérteni az a szerencsétlen népszavazás az állampolgárságról? Rossz ötlet volt. Ugyan mi szükség lenne rá? Tudtommal az EU tagjai vagyunk. Mindenki szabadon utazhat,dolgozhat, tanulhat, élhet az unióban.
Gondoljátok végig, hogy hogyan is működne az a kettős állampolgárság.
Csak arra jó ez az egész, hogy a politikusok meghatódhassanak a saját szavaiktól, amikor az édes-bús, könnyes beszédeiket mondják a határon túli magyarokról.

öszike13
2009-08-01 18:01:03   #19

RMDSZ-nek van magyar jelöltje , mégis, alig várja, hogy Basescut ujra válasszák.....hm...
Megelözö idökben az Erdély-i magyarokat is sikeresen osztotta ketté....ki is estek a kormányból a magyarok képvisellöi...hm...
Végül üdvözölte a magyar-magyar egyesülést, a határon túl...hm...
itthon, meg.....hm,?

nicolas
2009-08-01 16:10:34   #18

A stanci néni mindig stanci néni marad.A sarki füszeressel biztosan megérteti magát.

nicks
2009-07-29 20:07:25   #17

fityisz vajdája mindig kitesz magáért, vekker viktor...
főleg a kormánybuktatósdi ultimátumaival

frstccfvaros
2009-07-28 18:24:57   #16

markus0628 ön történelem hamisító.

nicolas
2009-07-28 05:07:03   #15

A FIDESZ-nek csak a szavazatok kellettek volna.Egyszerüen nem magyaráz-
eta el a lényeget.Az MSZP pedig még durvább hibát követett el.Szenved is miatta.Mindenki csak rángatta a mézesmadzagot,az állampolgárságot a
propagandában,de snki sem a lényegről beszélt.Pedig mennyivel egysze-
rűbb lett volna.

markus0628
2009-07-28 01:53:08   #14

Teccik,teccik kedves KISKACSA!!! Így van! 2004-ben O.V. átb@szt@ a kisebbséget,aztán gyorsan a szocikra kente. Veszélyes játék volt,de kijött belőle. És szégyellhette magát az egész ország,pedig neki kellet volna! (kellene ma is)! Utolsó mondatod találó és helyénvaló!

kiskacsa
2009-07-27 23:34:29   #13

A Magyarok Világszövetsége már 2000-ben állampolgárságot akart, akkor a köpönyegforgató Viktor csípőből elvetette, mondván "..a Világszövtség olyan biztonsági, nemzetpolitikai, nemzetstratégiai kockázatot jelen, amelyet én nem tudok vállalni". Nem véletlenül mondta Kövér, hogy a "népszavazás úgy kellett, mint púp a hátunkra". Ezek pökhendi titánok a rendszerváltás szélhámosai, nem csoda, hogy itt tartunk.

öszike13
2009-07-27 22:06:32   #12

Valami ujabbat kellene már találni a szavazásnál....unalmas.
OV amikor hatalmon volt , miért nem adott állampolgárságot? nem jutott eszébe? vajjjon miér` nem?

frstccfvaros
2009-07-27 19:05:37   #11

Semmit nem tett a magyar állampolgárságért?Pedig Gyurcsány Ferenc mindenkit felszólított hogy szavazzunk igennel és mi 8 millióan igennel szavaztunk. Vagy tévednék?Vagyis a 2004 dec 5.-ei szavazás eredményéért valaki másoknak kéne a tükörbe nézniük.

peter6060
2009-07-27 15:27:09   #10

Tusnádfürdő és Bálványos nevéből létrehozott egy fantomnevet.Ennyi 20 év termése,illetve terméketlensége.Ö igérte először a magyar állampolgárságot,de semmit nem tett érte!

bugyuri
2009-07-27 08:35:40   #9

Kedves ortega,ha én tudnék felelni az ön által feltett kérdésekre,akkor nem itt üldögélnék a számítógép mellett,hanem minimum a külügyben törvényelőkészítő lennék,vagy talán még az EU parlamentben is tudnék hasznoskodni. Félretéve a tréfát,erre biztosan megvannak a bejáratott,vagy most kitalálásra váró szabályok,hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon,de semmi esetre sem az a megoldás,hogy problémás,tehát ne foglalkozzunk vele. Higyje el,a határon túli magyaroknak elsősorban lelki megerősítésre szolgált volna ez a bizonyítvány,bizonyítandó az elnyomó többségi nemzettel szemben,hogy íme,van aki törődik velünk,van aki számonkéri a galárdságaitokat,tehát tarozunk valakihez.Na persze akadna aki ezt kihasználná,de hát ilyen minden törvény esetében előfordul.Most már az is bebizonyosodott,hogy a többi nemzetnek nem Magyarország lenne a célállomás,ha meggazdagodni szeretne.

davidoff90
2009-07-27 05:26:09   #8

Tisztelt nicolas!Szerintem mindenki arról tud véleményt alkotni,aminek birtokában van.Ha mástól-mondjuk pártpropagandistáktól-veszi kölcsön a saját véleményét,lecke-szerű felsorolását adja az általa nem ismert dolgoknak.Ez a cikk,az én meglátásom szerint,nem ilyen.Lehet vele vitázni,lehet egyetérteni-mint a világon minden kérdéssel.Azzal viszont,hogy egy-az ellenfelei hibáira politikát épített -pártnak ,s különösen annak vezérének lassan ki kellene lépnie az oda-vissza szónoklatokból,s végre eldönteni hogy milyen politikát is akar,nem.Basescunak hozsannázni és autonomiáról szónokolni-nos ez enyhén szólva kétséges.S bár roppant kínos,de van egy fogadásom,nem egyedi az eset,hogy a buzgón tüntetőnek vagy tojásdobálónak halvány lövete sincs hogy éppen mi ellen vagy mi mellett tör lándzsát.De azt nagyon akarja.

janus
2009-07-26 18:09:10   #7

A történet valójában nem a határon túliakról szól...
Orbánt személy szerint csak annyiban izgatják a határon túli magyarok,hogy itthon milyen célokat ér el velük.
Elsősorban a hazai jobboldali szavazótábornak tettszeleg evvel,hogy lám-lám én foglalkozom a kintiekkel....

De a foglalkozása a szájtépést meríti ki csak!

öszike13
2009-07-26 17:41:47   #6

Tusnádról üzenget haza....nem tudom mit igér OV a határon tuliaknak, a szavakon túl, mert ugy gondolom a ``géniusz`` halála elött is nagyon sok civil ember is igyekezett segiteni , állami szinten is volt segitség, különösen a romániai magyaroknak.
Persze nem tudom, hogy mennyi,és milyen segitséget akar az Erdély-i magyarság, ugy tudom eddig is hazára, házra lelt az aki átköltözött, aki itthon akar tanulni eddig is jöhetett, sött gyógyulni is jöhet.

OV ismét hozta a formáját, semmi számonkérhetö konkrétumot nem mondott,szokásához híven.
Meglátjuk mit, hogyan tesz, amikor a kormányzás az Ö kezébe kerül.

nicolas
2009-07-26 13:03:54   #5

Hiába,akinek hiányosak az ismeretei nem tud másról irni csak arról aminek birtokában van.Még abban is csak a demagóg sablonokat kiátja
világgá.

davidoff90
2009-07-26 12:30:21   #4

Esküszöm,én ezt nem értem.Ha egy cikk Tusványosról,a Fidesz külpolitikai gyakorlatáról és -hatalomra jutása után-a szükséges és várható változásokról szól,hogy kerül ide az MSZP?Na ez lesz kevés,ha a várva-várt politikai fordulat bekövetkezik.Akkor a gyakorlati cselekvés tényei lesznek a meghatározóak,hiába zúg a kórus,hogy az elődje hol hibázott,mit csinált.Aztán majd kiderül,hogy a mindennel szembenállás,a mindent leszólás,a mindenbe belefekvés politikáját milyen-különben együttműködést igénylő-gyakorlat váltja fel.Mert egyedül nem megy.Akkor sem,ha 56%-os szimpátia tömegről beszélnek,ami a valóságban nem éri el a népesség harmadát.Ez itt a nagy kérdés,ezen kell-többek között- tipródni kedves Fidesz.

ortega
2009-07-26 12:22:29   #3

Kedves bugyuri!
Mire jogosult az aki magyar állampolgár? Részt vehet a közéletben, élvezheti az állami juttatásokat. (egészségügy, oktatás, nyugdíj, stb)
Hogy lehet eldönteni, hogy ki lehet más ország állampolgáraként magyar állampolgár is, Úgy, hogy bevallja? Ettől a pillanattól fogva minden román, ukrán, szlovák benyújtja állampolgársági kérelmét. És fizessünk. Abból, ami a hazai igényekre sem elég.

1 2 következő oldal

 

XXI. évfolyam 30. lapszám cikkei
Nézze meg az újság további cikkeit - válasszon az alábbi listából vagy kattintson a címlapra!
További cikkeink
168 óra - A hetilap

Lapajánló

 

Előfizetés

A 168Óra a facebook-on
Hétfő, 2010. november 22. 10:34
Hirdetés

A világ nyitva áll

Péntek, 2012. május 11. 12:37

Gyorsabban szeretne szállítani, ráadásul még több helyre a világon? Bízza a FedExre. Legyen szó importról vagy exportról, expressz vagy economy szolgáltatásról, nagy- vagy kisméretű csomagról, mindig készen állunk, hogy az Ön számára legmegfelelőbb megoldást kínáljuk.
Címkék: hirdetés
BLOG-BLOKK
További blogjaink
A HETILAP CIKKEI
További cikkeink

Szavazás

LEGOLVASOTTABB CIKKEK
További cikkeink
Bill of Rights - az angol alkotmányos monarchia alapvető jogszabálya
Nagy-Britannia
Nagy-Britannia
Ausztria
Németország
Olaszország
Franciaország
Oroszország
Svédország
Lengyelország
Országoldalak

Ha kíváncsi, mi történik Európa más országaiban, milyen magyar vonatkozású események vannak, akkor nézzen körül az oldalakon!