14
Krug Emília írása
2013. augusztus 11.

Nem fognak átverni

A Sólyom Airways az első hat gépre már aláírta a lízingszerződést, 2013-ban hárommillió, 2017-re nyolcmillió utas és ötvengépes flotta a terv. Mindezt egyesült arab emirátusokbeli és ománi befektetők eurómilliárdjaiból. Ambiciózus. Vágó József vezérigazgató szerint minden a bizalmon és a képességeken múlik: ő pedig értékrendjével és üzleti tervével meggyőzte a pénzembereket. Abban sem kételkedik, hogy az egyelőre szkeptikus kormánnyal stratégiai együttműködési megállapodást fognak kötni. KRUG EMÍLIA interjúja.

Kapcsolódó írásaink

- Mikor vezetett utoljára repülőt?

– Kilenc éve, azóta csak szimulátort. 2004-ben felismertem, nincs annyi időm, hogy fenntartsam a jártasságomat pilótaként.

– Úgy nyilatkozott, paraszti családból származik. Hogyan lett katonai pilóta?

– Amikor megszülettem, én voltam az első unoka a családban, édesapám ünnepelt, s találkozott egy repülőgép-szerelővel. Ő azt jósolta, pilóta vagy szerelő lesz belőlem. Amikor 18 évesen megpályáztam a pilótaságot, a szüleim nem lepődtek meg, már várták a bejelentést. A gyökerek egyébként tényleg parasztiak, de a szüleim köztisztviselők voltak, édesapám rendőr.

- Hogy jött a repülés mellé a nemzetbiztonság?

Kovalovszky Dániel felvétele

– A rendszerváltás utáni évben leépítették a magyar légierőt. Ránk, fiatalokra, nem volt szükség. Én viszont pilóta szerettem volna lenni, s mivel ezt a honvédségen belül nem tudták garantálni, ajánlották, jöjjek Ferihegyre. Az NBH olyat keresett, akinek van repülős végzettsége, így esett rám a választás. Azt hiszem, jól döntöttek.

- Jóval később, 2010-ben már nem így gondolták. Akkor az ön vezetésével működő Légügyi Igazgatóság engedélyt adott egy izraeli kémrepülőnek a berepüléshez, ehhez azonban, jogszabály szerint, ki kellett volna kérnie a nemzetbiztonsági szolgálatok véleményét is. Ezt ön nem tette meg, mondván, betarthatatlan az előírás. Végül közös megegyezéssel távozott.

– A történet a magyar jogrendszer problémáiról szólt: elvártak a hatóságtól egy olyan feladatot, amit az nem hajthatott végre. Akkor hallgattam, nem akartam nagyobb botrányt, választási időszak volt.

- Ma mindent ugyanúgy tenne?

– Igen. Döntenem kellett, hagyom-e szétverni a szervezetet, vagy vezetőként elviszem a balhét. Amit tettem, a volt kollégák megköszönték, a bíróság is nekem adott igazat.

- Tény, a kormányváltás után is a tűz közelében maradt: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Budapest Airport Zrt. biztonsági tanácsadója volt, részt vett a nemzeti légügyi stratégia kidolgozásában. Mondják, nagy túlélő. 2010-ben a Magyar Hírlap cikkezett arról, hogy közel áll Gyurcsány Ferenc anyósához, Apró Piroskához. Most elfelejtették említeni. Hogy csinálja?

– Egyszerű: következetes vagyok. Bárkivel dolgoztam köztisztviselőként, mindenkinek ugyanazt mondtam, legyen szó Medgyessyről, Gyurcsányról, Bajnairól, Orbánról. És a „saját fészekbe nem piszkítunk” elv alapján mindig lojális voltam a kormányhoz. Senkit nem hoztam kellemetlen helyzetbe, nem beszéltem ki.

- Milyen a viszonya a jelenlegi kormánnyal? A szótár stimmel: Sólyom, Álmos, unortodox üzleti terv.

– Utóbbit sosem mondtam, szándékosan az unikális jelzőt szoktam használni. Kormánnyal, ellenzékkel ugyanúgy jó viszonyban kell lenni, mert sosem lehet tudni, kiből mi lesz. De mindenekelőtt az ország érdekeit kell nézni. Mi munkahelyet teremtünk, fejlesztjük a turizmust, a légi áruszállítást, az exportot, ami az országnak GDP-százalékokban mérhető előnyt jelent majd. Biztos vagyok abban, hogy a kormány felismeri ezt, és stratégiai együttműködési megállapodást fogunk kötni. Száz százalék.

- Ehhez képest hivatalosan nem is kommentálták az indulásról szóló híreket, sőt Németh Lászlóné szerint komolytalan az üzleti terv.

– A minisztériumnak elmondtuk a koncepciónk alapjait. Egy biztos: ha mások nem, az utasok remekül fogják érezni magukat, amikor elindulunk, mert csökkenni fognak a jegyárak.

- Ennek ne örülne egy fejlesztési miniszter?

– Dehogynem. Nyilván gondolkodtak az állami szerepvállaláson, a befektetőkeresésen, de semmi nem lett belőle. Ehhez képest jött egy magáncég magyar tulajdonosokkal, és nyilván számon kérték a minisztériumon: ti mit csináltatok eddig? Ez rosszul eshetett. Láttam, a modellünk iránt feltűnően érdeklődtek. Próbálkoztak bejutni olyan helyekre, ahova nekem sikerült, nekik nem. De ez ilyen: vagy van bizalom, vagy nincs.

- Egyelőre nincs. Legalábbis úgy nyilatkozott, a befektetőket éppen az győzte meg, hogy az államnak nem lesz tulajdonrésze. Mégis, jól jönne a kormány segítsége, ha majd a kétoldalú megállapodások alapján repülhető, unión kívüli célállomások kerülnek sorra. Ám ezek közül a legfontosabbakat Orbánék támogatásával már elnyerte a Wizz Air. Érvágás.

– Wizz Airrel kapcsolatos cikket elvből nem olvasok el. Semmilyen szinten nem versenytársunk. Váradi Józseffel jóban vagyok, sok sikert nekik, de a miénk más út.

- Az biztos. Elég kamuszagú, hogy egy társaságot, amely tavaly 24 milliós nettó árbevétel mellett ötmilliós veszteséget halmozott fel, megdobnak a befektetők négymilliárd euróval.

– Elsőre mit gondol rólam?

- Azt látom, hogy csupasz irodában, műanyag poharak és egy bronzsólyom mellett beszélgetünk. De ki tudja, mitől látszik valaki komoly partnernek egy ománi üzletember szemében...

– A világ afelé halad, hogy az adott szónak, a szakértelemnek nagyobb súlya van, mint sok másnak. Az öböl-menti régióban létezik gentlemen’s agreement, egy-egy telefonnal milliárdos megállapodásokat kötünk.

- Vagyis számukra magától értetődő, hogy egy volt titkos ügynökből, egy iszlám vágású bárányhús-kereskedőből és az örmény Ararat konyak forgalmazójából álló csapat akar nemzeti légitársaságot alapítani?

– Nem ezen múlik, hanem a képességeken. Meg tudtam őket győzni az üzleti tervvel, és a személyiségemből adódó értékrenddel.

– Mennyi ideig tárgyaltak?

– Egy hónapig. Sokan mondják, lehetetlen, hazudok. A finanszírozási megállapodás aláírásához kivittem egy vezető jogászt, aki nagy projekteket szokott vezető tanácsadó cégeknek lebonyolítani. Elkezdtük tízkor, délután háromra aláírtuk. A jogász hüledezett: általában leül tíz tanácsadó jogász az egyik oldalon, tíz a másikon és három hónapig rágják a csontot. Mondtam, az lehet, de a tanácsadók bérét akkor három hónapra kell kifizetni, én meg öt óra alatt megállapodtam.

- Nem fogják átvágni?

– Nem. A lízingekre az utalások megtörténtek, ez mutatja az együttműködés komolyságát.

– Akarnak a későbbiekben kisebbségi tulajdonrészt?

– Ez megállapodás kérdése.

- Ön belemenne?

– Örömmel, ez a bizalom jele. Európában egy vállalkozás indításához a forrást hitelből szokás biztosítani, ezért cserébe még tulajdonrész is jár. Kifizettetik a hitelt, és tulajdonostársként még bent is maradnak, örülj, ha nem szorítanak ki. Náluk ilyen nincs. Vagy adnak hitelt, de nem kérnek fedezetként tulajdonrészt, vagy tőkét emelnek, de akkor ez bent marad a cégben, és az uniós szabályok szerint kisebbségi tulajdont ajánlunk fel.

– Pletykálják, hogy iráni érdekeltségek akarnak befurakodni az uniós piacra a Sólyom által.

– A cégstruktúrában iráni tulajdon vagy befolyás nincs. A pletykának egyetlen oka van: élelmiszer-beszállítást tervezünk Iránba, mert nagy, nyolcvanötmilliós felvevő piac a magyar szarvasmarhának és juhnak. Európában egyedül nekünk sikerült szerződést aláírni velük, de egy éve várunk a beviteli engedélyre. Az összes illetékes magyar hatóságtól megvan az exportengedély, ugyanis az embargó élelmiszerre nem vonatkozik. Higgye el, alaposan utánanéztünk mindennek.

– Vagyis dacára a műanyag pohárnak augusztus 18-án megérkezik az első valódi Sólyom-gép?

– Katonakoromból emlékszem, ha valaki riadókor a híradóskocsi felélesztése helyett borotválkozott, az a sorakozónál szidást kapott. Mindig van fontossági sorrend: legyen meg a lízingszerződésem, megvan, legyen értékesítési rendszer, meglesz, mire megjelenik az interjú, és utána veszünk üvegpoharat. Most nincs rá időm. 18-án itt lesz a gép.

Népszava

Hozzászólások
Összesen: 13 db

A hozzászólás csak regisztrált tagjaink számára elérhető, kérjük lépjen be vagy regisztáljon!

Elfelejtette jelszavát? Segítségért kattintson ide!

Kérjük, hozzászólásánál tartsa be az oldal szabályait. Erről és a moderálási elvekről itt olvashat részletesen!

Hozzászólhat a Facebook azonosítójával is.
Kattintson a "Facebook bejelentkezés" gombra!
Hozzászólás Facebook regiszrációval
karuzo
2013-08-14 14:57:15   #13

Ha ez így van,az csak arra bizonyíték,hogy a Malévet is meg lehetett volna menteni,és nem átpasszolni az értékeit a Wizz-nek.Úgy látszik, pénz,paripa ,fegyver volna/lett volna rá.
100 % load factor? Na ne máá!

Kewisch
2013-08-14 01:45:39   #12

Én inkább számoltam:

Ha mind a hat darab Boeing 737-500 forgalomba áll augusztus 18.-án, akkor két osztályos elrendezésben (Vágó szerint VIP) 100% Load factorral, tehát 108 utassal a fedélzetén minden gépnek az év hátralévő 136 napján minden nap 37-szer kell felszállnia hogy hozhassa a három milliós tervet.
Ha csutkára beszékezik (132) akkor csak 28-szor.

Ennyit a 2013-as tervről.

Hajcihő
2013-08-13 12:34:26   #11

Bankai 2013-08-12 18:37:54 #10

Amit ma tudunk: A Sólyomban egyetlen fillér közpénz sincs. Ha ez így marad, és VALÓBAN jó a cég üzleti terve, akkor lehet jövője.
És amit még tudunk: A puding próbája az evés. Nos ezt a pudingot a Sólyom a "saját zsebéből" vásárolta. Kívánjuk, hogy ne akadjon a torkán.
Szkeptikus vagyok? Igen. De óvatosan bizakodó is, különben nem lennék üzletember és soha nem vágnék bele semmibe.

Ha a rezsim nem tud ráülni a cégre, és erre jó esélye van, akár még sikeres is lehet.

Drukkoljunk neki, az ingyen van.

Ceterum censeo:

Vesszen a Fidesz, vesszen Orbán és bandája!
Éljen a demokratikus ellenzék szövetsége!

Mx-Mx-Mx
2013-08-12 22:54:11   #10

Előre megmondom, hogy ez egy állami támogatás eltüntető cég.
Semmi realitása nincs.
Csak az, hogy a nacionalista hőzöngés közepette a "nemzeti" légi társaságra lehet majd kiutalni forint milliárdokat, amelyek aztán eltűnnek veszteség formájában.

Bankai
2013-08-12 18:37:54   #9

Hajcihő #7

Legyen igaza, és én tévedjek.
Ha minden úgy lesz, ahogy Ön mondja, megkövetem Önt, és Vágó urat is.
Azonban empirikus tapasztalatom van rengeteg dologban, hogy hogyan szoktak az ilyen dolgok történni. A rendszerváltás előtt és után is, az összes kormány alatt is.
De gondolom ezeket Ön is tapasztalta, sőt vállalkozóként nálam sokkal jobban tudja.
De ne legyen igazam...

Hajcihő
2013-08-12 12:22:24   #8

Nemetorszagi_magyar 2013-08-12 08:43:08 #8

Az államilag támogatott repülőtársaságok, pontosan az állami bürokrácia okán, rugalmatlanok üzletileg.
Ezért ment a MALÉV is csődbe, de pár évtizede a PANAM is a bürokratikus túlszervezettségtől borult fel, mert képtelenek voltak igazodni az utasok igényeihez.

Ugyanez a gond a repterekkel is.

Most valaki csinál egy kizárólag magánpénzből finanszírozott társaságot. Vagy megerősödik, vagy egy lábjegyzet lesz a légitársaságok kilenc évtizedes történelmében.
De, ha meg se próbálják, akkor sikeresek se lehetnek, ugye?

Ami bizonyos, a "centrális demokrácia" még arra sem volt képes, hogy - üzleti feltételeket biztosítva - megmentse a MALÉV-et, ezzel is bizonyítva, hogy maga a központosító ideológia, hamvába holt ötlet.

Ceterum censeo:

Vesszen a Fidesz, vesszen Orbán és bandája!
Éljen a demokratikus ellenzék szövetsége!

Nemetorszagi_magyar
2013-08-12 08:43:08   #7

Hajcihö

Egyik a masik utan megy csödbe.

Olyanok, ahol a schweizi vagy az osztrak allam allt hatalmas penzzel mögöttük.

Itt repülöterek zarnak be. 40 Euroert New Yorkba repülhetek.

Hat nem tudom. En nem ellendrucker vagyok csak realista.


A verseny iradatlan .

Meg aztan közismert, hogy sok beruhazonak egy csöd többet hoz a konyhara mint egy szereny nyereseg.

Hajcihő
2013-08-12 00:40:42   #6

Bankai 2013-08-11 19:08:54 #2

Láttam egy interjút Vágó Józseffel. Egyértelműen kizárta, hogy állami támogatást fogadjon el a cégben, sőt nem volt hajlandó az üzleti tervét mélyebben egyeztetni Németh Lászlónéval.
Meggyőzött jó néhány arab befektetőt arról, hogy üzleti hasznuk lesz.
Ügyesen csinálja.
Jó gazdasági szakemberként nem köteleződik el a politika egyetlen szegmense felé sem, így politikailag nem fogható.
Egy üzletembernek valóban egyenlő távolságot kell tartania a pártoktól, és lojálisnak kell lennie annak az országnak a mindenkori kormányához, ahol tevékenykedik.
A lojalitás ugyanis nem szolgalelkűség, pusztán a törvények, a jog, az alapvető kormányzati érdek tiszteletbentartása.
Ez még azt sem jelenti, hogy ne viseltethetne kritikusan olyan intézkedésekkel szemben, amelyeket ártalmasnak, vagy amorálisnak tart.

Ami az üzleti tervét illeti, nos a saját renoméját kockáztatja, és - úgy tűnik - hogy van akkora súlya ezen a piacon, hogy bizalommal fordulnak irányába.
Ennél korrektebb magatartást nem kell, de nem is lehet elvárni senkitől, és nem kell - jó magyar szokás szerint - ellendrukkernek lenni.
Ez az ember nem a mi pénzünkön játszik, hanem a maga erkölcsi tőkéjét tette fel a zöld posztós asztalra.
Már ezt is becsülni illenék.
Hogy sikeres lesz-e?
Nem tudom, de szeretném.
Ez ugyanis bizonyítaná, hogy nem csak annak van lehetősége az üzleti sikerre, a boldogulásra, aki az állami megrendelésekből, szervilis módon elkötelezetten játszik, hanem annak is - és ez a követendő példa - aki az üzlet szabályai szerint mozog.
Ez pedig nagyon fontos lenne.
A helyzet ugyanis az, hogy az ország gazdasága csak akkor szabadulhat meg a pártfüggőségtől, ha olyan befektetési, beruházási viszonyokat leszünk képesek teremteni, amelyben a gazdaság szereplői képesek lesznek leválni az állami támogatások, és tőkeinjekciók járszalagjáról.
Ha ez nem valósul meg, ésszerűen rövid időn belül, akkor csak pártot tudunk váltani, hatalmi viszonyokat nem, azaz a valódi demokratikus átalakulásra esélyünk se lenne.
Márpedig ez mindenképpen csak a nyomort tudja konzerválni.
Szóval drukkoljunk a Sólyomnak, mégha a neve - számomra és sokunk számára - olyan kurzusfüggően magyarkodó is, ami az ízlésünk ellen való, azonban ez legyen a legnagyobb bajunk.
Ami pedig a gépek életkorát illeti, nos egy repülőgép életkora nem olyan, mint egy átlagos autóé.
"Kissé" szigorúbbak ugyanis a műszaki előírások egy repülőgép esetében, így helytálló a lámpa szelleme megállapítása, hogy egy ilyen korú gép alkatrészei, fődarabjai, akár néhány naposak is lehetnek, "csak" a technológiája több évtizedes, ami a rentabilitását korlátozza. Abban viszont bizonyos vagyok, hogy ez még nem olyan mértékű korlát - egy induló légitársaságnál - amely olyan mértékű anyagi terhet jelentene, amit nem tudnak ésszerű mértékben felvállalni.
A prémiumszolgáltatás is megoldható alacsonyabb árfekvés mellett, mivel a társaságon nincs olyan elvonási teher, invesztíciós korlát, bürokratikusan meghatározott profitráta, mint az állami befolyás alatt álló vállalkozásoknál, ezért az feltehetően kigazdálkodható amellett, hogy ésszerű profitot eredményezhet, józan időtávon belül.
Szóval nagyon drukkoljunk a Sólyomnak, hiszen bennünket - demokratákat - végképp nem zavarhat a profit nemzetközi volta ("Pecunia non olet", ugye?), és izguljunk azon, hogy Vágó úr a profitját visszaforgatja a társaságba, mi több, egy idő után nyilvános részvénykibocsátásba kezd, és ezáltal magyar befektetők - Mari néniig lemenően - vásárolhatnak Sólyom részvényeket, amelyek biztosítani fogják a számára a tisztes hozamot életük végéig, sőt még az örököseik is áldani fogják a nevüket, ahogy ez jobb országokban szokás.
Ami pedig Nemetorszagi_magyar álláspontját illeti, nos ezzel a legmesszebbmenőkig vitába szállok.
Egy magánembernek jogában áll üzleti lehetőséget látni ott, ahol ezt más nem látja, és jogában áll kockáztatni is. A saját bőrét viszi ugyanis a vásárra. Szerintem ez a helyes.
Ha sikeres lesz, az jó mindannyiunknak, hiszen munkahelyeket teremt, profitot hoz, adót fizet, ha pedig veszít, nos ezt a saját kárára teszi.
Hogy úgy mondjam, ez a kapitalizmus "szépsége".
Én kimondottan örülök annak, hogy valaki nem állami befolyással akar szert tenni haszonra, hogy nem a közöst kockáztatja, hanem "nyers" kapitalistaként vállalkozik.

A politikának ne legyen ebbe beleszólása, az állam pedig állítson olyan feltételrendszereket a vállalkozása elé, amely harmonizálja a magánérdeket a közérdekkel, azaz ne beavatkozzon, hanem józanul szabályozzon.

Úgy vélem, ez az européer magatartás ebben az esetben és nem más.

Szóval kedves Nemetorszagi_magyar, egy üzleti vállalkozás soha nem fölösleges, mi több, ha bejön, akkor lelkesítő példa lehet arra, hogy miképpen lehet kitörni a jelenlegi rezsim centralizációs szándékai alól, és figyelmeztetés lehet bármelyik későbbi kormányzat számára is, hogy amennyiben elkapná a hatalmi mámor, akkor sincs esélye arra, ha a gazdaság nem fogad el tőle alamizsnát, hogy túlterjeszkedjék a szerepkörén.

Nem kizárt ám az, hogy a Sólyom, éppen a lehetséges példaértékével, egy jókora szög lehet ennek az autoriter rezsimnek a koporsójában, egyben felrázza az ellenzéket, hogy valóban másképp gondolkodjon, és ne csak a zászlót akarja lecserélni, de hagyja végre a demokráciát ténylegesen érvényesülni.

Ceterum censeo:

Vesszen a Fidesz, vesszen Orbán és bandája!
Éljen a demokratikus ellenzék szövetsége!

Nemetorszagi_magyar
2013-08-11 22:22:25   #5

Az ev legfölöslegesebb vallalkozasa.

ponky66
2013-08-11 20:13:24   #4

Nekem szentmeggyőződésem, hogy ez egy műbalhé a választásokig.
Amúgy pedig mitől lenne ez nemzeti, miközben a profitot az arabok viszik el. Vagy ebben az esetben a Fideszt ez az a kis apróság nem zavarja?

Kedvezménykártya a 168 Órától

EDC kártya, akár Önnek is

2013. november 18. hétfő
Megosztások