2012. május 26. szombat - Fülöp, Evelin. Holnapi névnap: Hella

A videó lejátszáshoz Flash Player, és engedélyezett Javascript szükséges!

LEGÚJABBAK A ROVATBAN
További cikkeink
LEGÚJABBAK A 168ORA.HU-N
További cikkeink
LEGÚJABBAK A FÓRUMON

TILTAKOZÁSOK, DEMONSTRÁCIÓK

Skubi - 2012.05.25 23:41

Hmmm....

hulot - 2012.05.25 22:50

Szalai Annamária 9 évre

kykicz - 2012.05.25 22:32

ORBÁN A MAGYARSÁG MEGOSZTÓJA

Qkory - 2012.05.25 21:52

magyarfoci

Rózsa Misi - 2012.05.25 21:43

Társalgó, 2012. május

nonest - 2012.05.25 21:40

ÚSZÁS

csi77a - 2012.05.25 20:19

História

Csülök - 2012.05.25 20:13
OLVASÓINK ÍRTÁK
További cikkeink
LEGOLVASOTTABB CIKKEK
További cikkeink
ORSZÁGOLDALAK HÍREI
Olaszország

168óra - A hetilap
Hetilap kereső
Válassza ki, melyik év lapjaira kíváncsi:
Vagy írja be a keresendő szót, amelyre keresni szeretne:
Kedd, 2011. szeptember 27. 16:02
168 Óra Online írása

Ezt egészen biztosan nem gondoltad

A tej véd a diabétesz ellen

  • Tetszik:
Szív- és érrendszeri betegségek vizsgálatára indított megfigyelésük során a Harvard Medical School kutatói megállapították, hogy a transz-palmitolajsav igen kedvező hatást gyakorol a koleszterinszintre, emellett pedig a cukorbetegség rizikóját is nagymértékben csökkenti. A kutatók vizsgálata kimutatta, hogy azok, akiknek magas a transz-palmitolajsav szintje, 60%-kal kisebb kockázattal lesznek cukorbetegek.
A transz-palmitolajsav olyan esszenciális zsírsav, melyet az emberi szervezet nem tud előállítani, jó hír azonban, hogy a tejben természetes formában megtalálható. Így a rendszeres tejfogyasztóknál a diabétesz kialakulásának esélye 2/3-dal csökken. A tej magas vitamin- és kalciumtartalmát eddig is ismertük: csak ebben az alapélelmiszerünkben található meg fehérje, kalcium, D-vitamin, foszfor, tejzsír és tejcukor együtt, megfelelő arányban, így biztosítva a kalcium legkönnyebb felszívódását az emberi szervezetbe. Az amerikai kutatás most azt is kimutatta: van még olyan eleme a tejnek, mely segíti egészségünk megóvását, és védelmet jelenthet a 2-es típusú cukorbetegség ellen.

A Harvard egyetem tudósai és munkatársaik évtizedekkel ezelőtt indítottak el az Egyesült Államok területén egy átfogó vizsgálatot, hogy megállapítsák, milyen szerepe van a legtöbb halálesetet okozó szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezőinek a szívroham és az agyi katasztrófa bekövetkezésében. A kutatás során igen részletes adatokat gyűjtöttek a résztvevők táplálkozási szokásaival kapcsolatban is, emellett rendszeresen mérték az anyagcsere adatokat, a vércukor értéket, valamint az inzulin- és vérzsírszinteket is.

Magyarországon a teljes lakosság 8,6%-a cukorbeteg. Ez több mint 800.000 embert jelent. Többségük (kb. 90%) 2-es típusú, és kb. 10% 1-es típusba sorolható. A 2-es típusú diabétesz kialakulása összefüggésben áll az elhízással, mely mára sajnos Európa-szerte népbetegséggé vált. Az érintettek közel fele nem is tud betegségéről.
Korábbi állatkísérletes adatok arra utaltak, hogy bizonyos zsírsavaknak kedvező hatása van a szervezetre. A Harvard egyetem kutatóinak munkacsoportja azt vizsgálta, hogy csaknem négyezer, 65 évesnél idősebb ember vérében milyen mennyiségben fordul elő a transz-palmitolajsav. Ezt az olajsavat az emberi szervezet nem tudja előállítani, csak táplálékkal vehetjük magunkhoz. Szerencsére minden tejtermékben megtalálható: a tejben, így sajtban, joghurtban egyaránt.

Az ismételt vizsgálatok során mind világosabban látszott, hogy akinek vérében sok a transz-palmitolajsav, annak a koleszterinszintje kedvezőbben alakul, emellett pedig lényegesen kisebb lesz az esélye annak, hogy cukorbeteg lesz. A védőhatás rendkívülinek bizonyult: akinek magas volt a transz-palmitolaj szintje, mert sok tejet, illetve tejterméket fogyasztott, annál 60%-kal csökkent a cukorbetegség kialakulásának kockázata.

„A diabétesz rizikó 60%-os csökkenése rendkívül erős védelmi hatást jelent a cukorbetegség ellen, a legerősebbet, amit eddig ismertünk” – áll az angol nyelvű tanulmány összefoglalójában. „A következő lépésünk az lesz, hogy további vizsgálatokkal fényt derítünk arra, hogy a transz-palmitolajsav célzott adagolása terápiás hatással jár-e a betegségre” – jelentette be a Harvard egyetem munkacsoportja.

„A kutatás bebizonyította, hogy tejtermékek rendszeres fogyasztása mellett igen jelentős mértékben csökken a diabétesz kialakulásának kockázata” – értékelte a tanulmány eredményét Dr. Matos Lajos kardiológus. „Nyugodtan fogyasszunk csökkentett zsírtartalmú tejet a javasolt napi fél liter mennyiségben, hiszen az jótékony hatással van szervezetünkre” – tette hozzá a szakember.


Korábbi tanulmányok már elővetítették a tejnek a cukorbetegség megelőzésében játszott szerepét, az inzulinrezisztenciára helyezve a hangsúlyt. Az inzulin a véráramban lévő cukrok átalakításához szükséges, továbbá segíti a sejtek energiatermeléséhez szükséges cukor felvételét. Az inzulinrezisztenciában szenvedő emberek véréből a cukor nem jut be a sejtekbe, ami hiperglikémiát okoz, ez pedig 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet. A tej- és tejtermék-fogyasztás segítheti az inzulinrezisztencia megelőzését.
Korábbi cikkeink a rovatban Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Vissza a lap tetejére
1/5
Olvasta már?
előző
következő

Kapcsolódó cikkek

Hozzászólások
Összesen: 0 db

Legyen Ön a következő, ossza meg velünk véleményét!

A hozzászólás csak regisztrált tagjaink számára elérhető, kérjük lépjen be vagy regisztáljon!

Elfelejtette jelszavát? Segítségért kattintson ide!

Kérjük, hozzászólásánál tartsa be az oldal szabályait. Erről és a moderálási elvekről itt olvashat részletesen!

 

168 óra - A hetilap

Lapajánló

 

Előfizetés

A 168Óra a facebook-on
Hétfő, 2010. november 22. 10:34
Hirdetés

A világ nyitva áll

Péntek, 2012. május 11. 12:37

Gyorsabban szeretne szállítani, ráadásul még több helyre a világon? Bízza a FedExre. Legyen szó importról vagy exportról, expressz vagy economy szolgáltatásról, nagy- vagy kisméretű csomagról, mindig készen állunk, hogy az Ön számára legmegfelelőbb megoldást kínáljuk.
Címkék: hirdetés
BLOG-BLOKK
További blogjaink
A HETILAP CIKKEI
További cikkeink

Szavazás

Bill of Rights - az angol alkotmányos monarchia alapvető jogszabálya
Nagy-Britannia
Nagy-Britannia
Ausztria
Németország
Olaszország
Franciaország
Oroszország
Svédország
Lengyelország
Országoldalak

Ha kíváncsi, mi történik Európa más országaiban, milyen magyar vonatkozású események vannak, akkor nézzen körül az oldalakon!