2012. május 26. szombat - Fülöp, Evelin. Holnapi névnap: Hella

A videó lejátszáshoz Flash Player, és engedélyezett Javascript szükséges!

LEGÚJABBAK A ROVATBAN
További cikkeink
LEGÚJABBAK A 168ORA.HU-N
További cikkeink
LEGÚJABBAK A FÓRUMON

TILTAKOZÁSOK, DEMONSTRÁCIÓK

Skubi - 2012.05.25 23:41

Hmmm....

hulot - 2012.05.25 22:50

Szalai Annamária 9 évre

kykicz - 2012.05.25 22:32

ORBÁN A MAGYARSÁG MEGOSZTÓJA

Qkory - 2012.05.25 21:52

magyarfoci

Rózsa Misi - 2012.05.25 21:43

Társalgó, 2012. május

nonest - 2012.05.25 21:40

ÚSZÁS

csi77a - 2012.05.25 20:19

História

Csülök - 2012.05.25 20:13
OLVASÓINK ÍRTÁK
További cikkeink
LEGOLVASOTTABB CIKKEK
További cikkeink
ORSZÁGOLDALAK HÍREI
Olaszország

168óra - A hetilap
Hetilap kereső
Válassza ki, melyik év lapjaira kíváncsi:
Vagy írja be a keresendő szót, amelyre keresni szeretne:
Péntek, 2009. február 6. 10:05
168 Óra Online írása

Mértékletesen

Sárga hóból azért ne egyél!

  • Tetszik:
Idős korban mérhetően javítja a gondolkodási képességet és a memóriát a sok flavonoidot tartalmazó ételek, italok rendszeres fogyasztása. A biztató eredményt hozó vizsgálatokat a táplálkozástudomány vezető folyóirata, a Journal of Nutrition összegezte.
A latin szó: "flavus" azt jelenti, hogy sárga. Ebből a szóból lett a "flavonoid" kifejezés, ahogy azt a sok ezer, növényi eredetű vegyületet nevezik, melyek a legkülönbözőbb színű növényekből, gyümölcsökből származnak.

Azt, hogy a bőséges zöldség- és gyümölcsevés jót tesz az egészségnek, tapasztalatból is régóta tudtuk, de a tudományos vizsgálatok mind gyakrabban igazolták, hogy ennek magyarázata a különböző flavonoidok szervezetünkre gyakorolt, kedvező hatása. A szakirodalomban sokat írtak erről a kérdésről, de egyértelmű válasz még nem született. A kutatók elsősorban azzal foglalkoztak, hogy a flavonoidok bizonyíthatóan javítják-e a szív- és érrendszeri betegségek lefolyását, illetve gátolják-e a rosszindulatú daganatok kifejlődését.

Nemzetközi munkacsoportok hét vizsgálatban nézték, hogy a bőséges flavonoid bevitel csökkenti-e a szélütés előfordulását. Öt tanulmányban nem volt értékelhető eredmény, de két vizsgálat azt mutatta, hogy sok flavonoid tartalmú étel-ital fogyasztása esetén lényegesen ritkább az agyi katasztrófa, mint azoknál, akik nem így étkeznek. Meggyőzően igazolták, hogy a flavonoidok fokozzák szervezetünkben az értágító hatású nitrogén-monoxid fölszabadulását, ezáltal javul a szövetek vérellátása. Koszorúér betegek vizsgálatakor észlelték, hogy a sok flavonoidot tartalmazó, fekete tea bőséges iszogatása kiválóan tágítja a verőereket.

Francia doktorok két éve csaknem kétezer, 65 évesnél idősebb ember adatait közölték, akiket tíz év alatt négy alkalommal vizsgáltak. Részletesen fölmérték azt is, hogyan táplálkoznak. Kiderült, hogy azok, akik a legtöbb, olyan ételt-italt fogyasztották, amiben sok volt a flavonoid, szellemileg frissebbek maradtak, mint a többiek.

A kakaó, a fekete csokoládé flavonoidban gazdag táplálék. Farzaneh A. Sorond amerikai ideggyógyász és munkatársai az agyhoz futó erekben mérték a véráramlás sebességét, mértékét. A vizsgált személyek két hétig vagy flavonoid-dús csokoládét kaptak, vagy olyat, ami pontosan ugyanolyan színű és ízű volt, de flavonoidokat nem tartalmazott. Kétheti csokizás végén a hatás jól mérhető volt: a sok flavonoidot tartalmazó, fekete csokoládéval kezeltek agyi véráramlása fokozódott, míg az ugyanolyan megjelenésű, de flavonoid-mentes csemegének ilyen kedvező tulajdonságát nem észlelték. Nem véletlen, hogy az ígéretes eredmények alapján más kutatók is bekapcsolódtak ebbe a munkába.

Legutóbb Norvégiában Eha Nurk és munkatársai három, flavonoidban gazdag élelelmiszer hatását vizsgálták: tea, csokoládé, bor. Mind a zöld tea, mind a fekete tealevél bőségesen tartalmaz flavonoidokat, csak ezek jellege, aránya különbözik. A bennük lévő koffein mennyisége sem azonos és a koffeintartalom függ az elkészítés módjától is. A fekete csokoládében sok a flavonoid. Sajnos, a legtöbb kakaóporban ezek mennyisége kiszámíthatatlanul csökkenhet a holland eredetű kezelési módszer miatt, de itt a kutatók páciensei jó minőségű csokoládékat ettek-ittak. A norvég munkacsoport kétezernél több, 70-74 esztendős hölgyet és urat vizsgált: kikérdezték őket, hogyan táplálkoztak, mivel foglalkoztak, aztán emlékezőképességük, gondolkodási teljesítményük részletes vizsgálata következett. A harmadik, fontos flavonoid forrás a bor. A vizsgálati alanyok borfogyasztását is gondosan följegyezték. Végül matematikai értékelés történt, van-e összefüggés a tea, csokoládé és bor ivása, illetve az emlékezet, a gondolkodóképesség megtartása között.

A statisztika világosan mutatta, hogy azok az idősödő hölgyek és urak, akik egész életükben rendszeresen fogyasztottak teát, csokoládét, bort, a gondolkodást vizsgáló elmepróbák során sokkal jobban teljesítettek, mint azok, akik az előbbi élvezeti cikkek egyikével sem éltek. Az MTI tudósítása szerint a legjobb eredménye azoknak volt, akik mindhárom flavonoid forrást rendszeresen igénybe vették: ittak teát, ittak és ettek fekete csokoládét és a bort sem vetették meg, de csak mértékletesen fogyasztották. A mértékletesség alatt az értendő, hogy a férfiak naponta legfeljebb két decit, a hölgyek egy deci bort vettek magukhoz.

Félreértések elkerülése végett: a doktorok nem azért intik a női nem tagjait, hogy csak felét igyák meg annak az alkoholmennyiségnek, amit a férfiaknak tanácsolnak, mert sajnálják tőlük a szeszt, hanem azért, mert a női szervezet kisebb mértékben, lassabban bontja az alkoholt, ezért a hölgyeknek már kisebb adag megárt!

A legjobb eredményt azoknál mérték, akik maximum napi egy deka csokit majszoltak el és legfeljebb egy deci bort ittak. A tea szempontjából viszont ilyen összefüggést nem találtak.
Korábbi cikkeink a rovatban Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Vissza a lap tetejére
1/5
Olvasta már?
előző
következő

Kapcsolódó cikkek

Hozzászólások
Összesen: 0 db

Legyen Ön a következő, ossza meg velünk véleményét!

A hozzászólás csak regisztrált tagjaink számára elérhető, kérjük lépjen be vagy regisztáljon!

Elfelejtette jelszavát? Segítségért kattintson ide!

Kérjük, hozzászólásánál tartsa be az oldal szabályait. Erről és a moderálási elvekről itt olvashat részletesen!

 

168 óra - A hetilap

Lapajánló

 

Előfizetés

A 168Óra a facebook-on
Hétfő, 2010. november 22. 10:34
Hirdetés

A világ nyitva áll

Péntek, 2012. május 11. 12:37

Gyorsabban szeretne szállítani, ráadásul még több helyre a világon? Bízza a FedExre. Legyen szó importról vagy exportról, expressz vagy economy szolgáltatásról, nagy- vagy kisméretű csomagról, mindig készen állunk, hogy az Ön számára legmegfelelőbb megoldást kínáljuk.
Címkék: hirdetés
BLOG-BLOKK
További blogjaink
A HETILAP CIKKEI
További cikkeink

Szavazás

Bill of Rights - az angol alkotmányos monarchia alapvető jogszabálya
Nagy-Britannia
Nagy-Britannia
Ausztria
Németország
Olaszország
Franciaország
Oroszország
Svédország
Lengyelország
Országoldalak

Ha kíváncsi, mi történik Európa más országaiban, milyen magyar vonatkozású események vannak, akkor nézzen körül az oldalakon!