Ebben az új rovatban hivatásos közírók gondolják tovább a 168 Órában megjelent valamely témát, kiegészítve vagy vitatva, helyeselve vagy elutasítva. Lapunk fenntartja a rövidítés és szerkesztés jogát, akár egyezik az itt megjelent vélemény a szerkesztőség álláspontjával, akár nem.
Nemzedékünk életében sok oroszlán halt meg. A polgári liberális oroszlán talán végleg kimúlt. A fasiszta oroszlán – meglepetésünkre – most van feltámadóban.
Ennek fényében a kommunista oroszlánról nem lehet biztosan tudni: eltemethető-e? Mindenesetre lelohadt a félelem valami baloldali forradalomfélétől: a legtöbb országban felszámolják a szociális intézkedések zömét. Újra szélesre nyílik a szociális olló a nyomorultak és a gazdagok között. Kizárt-e, hogy valamikor, valahol, egy kis albérleti szobában, megint összeül néhány égő szemű fiatal, s az egyikük írni kezdi: kísértet járja be Európát, netán a globalizált világot...
Az oroszlánok meghalnak, de a sakáljaik élnek. Megszokták, hogy részt kapjanak a zsákmány maradékaiból. Most a halott oroszlán húsából zabálnak, hirdetve, hogy ők hajtották a bivalycsorda elé, amely eltaposta.
Március 24-én az Urániában, félig üres ház előtt mutatták be Varga Ágota Aczél című kétrészes filmjét. A filmben én is szerepeltem, ezért nem ildomos, hogy hangomat hallassam. Mégis hallatom, fütyülök az illemre.
Varga Ágota filmje dokumentum jellegű, és objektivitásra törekszik. Ez nagy érdem a mai elfogultan és határokat nem ismerve gyalázkodó politikában és zsurnalisztikában. Ezért jólesik hallani és nézni az Aczél-utódokat: lányait, Annát és Ágit, unokáját, Mátét, sőt dédunokája képe is felvillan. Az oroszlán családja rendezett polgári együttélésben látszik.
A megkérdezettek között – magamat is beleértve – sakál nincsen! Agárdi Péter (a film „narrátora”), Herskó János, Jancsó Miklós, Vámos Tibor, Heller Ágnes, Konrád György és még mások – akár rokonszenveztek, akár ellenérzéseket tápláltak Aczéllal szemben, betartották az európai stílust.
Mégis disszonánsnak éreztem, hogy egyikük – a már utolsó napjait élő Aczélt meglátogatva – mózesi vagy torquemadai szigorúsággal, a felejtés lehetőségét elutasítva ítélkezett a tulajdonképpen már haldokló ember felett.
Mi hiányzott a filmből? Nagyon halványan tűnt elő személyiségének tagadhatatlan varázsa, szuggesztivitása és kedvessége. Mindezt tudatosan is bevetette politikai játszmái során. Másrészt: a film adós maradt azzal, hogy körvonalazza Aczélt mint a politika zseniális sakkjátékosát, aki sohasem volt vérengző, soha nem volt kegyetlen. Déry Tibor (a Felelet-vita elszenvedőjeként) is hangsúlyozta Ítélet nincs című könyvében, hogy Aczél ugyan többeket ideiglenes parkolópályára helyezett, de soha senkit nem küldött börtönbe.
A filmbemutatót követő beszélgetésen nem vettem részt. De hallottam róla. Aczél nem volt parvenü! Autodidakta volt, imponáló műveltséggel, irodalmi és művészeti tájékozottsággal, igen magas szintű intellektussal. Nem volt szégyellnivalója, kisebbrendűségi érzése, felkapaszkodási kényszere a nála szellemileg általában rosszabb színvonalú, gőgös értelmiség uborkafájára. Csak éppen jól érezte magát a színvonalasabbak társaságában. Nyilván örült hatalmi helyzetéből fakadó fölényének is, de ki nem élvezte volna?
HozzászólásokÖsszesen: 27 db
A hozzászólás csak regisztrált tagjaink számára elérhető, kérjük lépjen be vagy regisztáljon!
Elfelejtette jelszavát? Segítségért kattintson ide!
Kérjük, hozzászólásánál tartsa be az oldal szabályait. Erről és a moderálási elvekről itt olvashat részletesen!
Kétszer is átolvasva az írást, próbáltam saját véleményemet megfogalmazni. Arra jutottam: "Davidoff 90" írása az én véleményemet is teljesen kifejezi. Ezért egyetértek vele!
Bocsánat, hogy folytatom az előzőt, de utólag nem lehet a hozzászólást szerkeszteni. Én pedig gyorsan utánanéztem a neten, mi is volt a helyzet Nemeskürtyvel, tényleg elnyomták-e?
Nos, az elnyomó diktatúrában Nemeskürty István 1959-től az 1987-es nyugdíjazásáig a MAFILM vezetője volt. (Igazi sanyarú sors.)
Ezalatt az idő alatt az alábbi kitüntetéseket kapta:
- Ezüst Oroszlán-díj, 1968
- A Haza Szolgálatáért Érdemrend arany fokozata, 1969
- Balázs Béla-díj, 1971
- Munka Érdemrend arany fokozata, 1978
- József Attila-díj, 1979
- SZOT-díj, 1983
- Szocialista Magyarországért Érdemrend, 1985
Így mellőzték. Ja, és persze ezalatt kiadták 23 könyvét.
Tudomásom szerint Brehm:Állatok világának 2.(!) magyar kiadása az 1930-as években megjelent.
Tehát a 30 évvel későbbi újabb kiadásnak nem hinném, hogy politikai okai voltak. Gondolom, nem adják ki 10 évenként az összes nagylélegzetű tudományos sorozatot... No comment.
Nemeskürty: Rekviem egy hadseregért c. könyve pedig 1972-ben jelent meg.
Úgy emlékszem, az még Kádár és Aczél idejében volt....No comment. :-)
Még egyet: tilos volt Brehm: Az állatok világának kiadása is... No comment...
Bratyi kedves! Végletes leegyszerűsítés, amikor azt írod, a tiltott kategóriába a Mein Kampf és hasonszőrű könyvek tartoztak. Halkan mondom, ez kapitális butaság... Egy könyvkiadóban dolgoztam végig a Kádár-rendszer évtizedeit, és elmondhatom, hogy néha egészen ostoba okokból tiltottak be már elkészült, kinyomott könyveket (pl. évekig Nemeskürty: Rekviem egy hadseregért című könyvét). Csak két példa még tiltottakra: Sík Endre: Vihar a levelet... (A szerző külügyminiszter, a munkásmozgalom régi harcosa, és azért száműzetett a polcokról a könyv, mert egy bekezdésben megemlítette, hogy a háború alatt, a Moszkvából emigrált zsidó feleségét, Kátyát antiszemita megjegyzésekkel illették az egyszerű oroszok). A másik: Helmut Kirst: Tábornokok éjszakája (Ebben egy volt Wehrmacht-főtiszt az NDK-ban is tábornok lesz, és ráadásul kéjgyilkos). Egyébként napestig sorolhatnám a példákat, azokról már nem is beszélek, amiknek a kéziratai a nyomdába sem kerülhettek...
Pontosan igy van ahogy laszlo01 irja.
Döngetheti itt minden önjelölt renszerváltó a mellét a papir aláirása nélkül, e két ember megegyezése nélkül most is épitgethetnénk a cocizmust vagy mit...
Késöbbi Kádár kor sok ember számára jobb volt mint a mostani kesze-kusza, minden indulatnak teret adó öszeviszaság....
Voltak feldolgozó iparágak,termelö stb....akkor nem volt gond ha sok meggy termett....sok ember volt aki utazott volna nyugatra évente is volt rá pénze, nem mehetett... most mehetne de nincs miböl 3 évente sem.
'56-ban a nyugatnak fontosabb dolga akadt a szuezi csatorna környékén.
Igaz, Aczél egy rossz eszme nevében "cenzúrázott" de az ő idejében a TV esti műsorában pl. Csongor és Tünde feldolgozás ment, Sántha Ferenc műveiből készült filmekkel kábítottak bennünket. Ma szabadon nézhetem Győzikét, a vacsoracsatát,celebeket stb.!Valóban gonosz ember volt, hiszen ha ma a s...e beszélni tudna,....
Néhány "hős" rendszerváltóról mik kerülhetnének elő?!
Csak úgy a rendszerváltásról: arra a lehetőséget az adta meg, hogy Máltán két ember, egy Ronald Reagan , és egy Mihail Gorbacsov nevű aláírtak egy papirt!
MDF onnan inditott, hogy lerombolt mindent azt is ami müködö volt, annak iszuk többek közt a levét ma is.
'56ban ha a SZER, és a többinyugati rádió nem igérgeti, hogy már Hegyeshalomnál vannak a segitö fegyveres erök, már átlépték a határt stb, elöbb befejezödött volna a a véres harc, ami eleve sikertelenségre volt sajnos itélve.Ezek nem kitalációk, saját fülemmel hallottam, az akori öregek mondták is, nem lehet igaz, a nyugat magyarországért nem megy bele egy háboruba, igazuk lett.
Itt most a kulturáról beszélgetnénk, amit most kultura cimén ránk zuditanak az sokminden, de kultura az biztos, hogy nem.
Innen indította a rendszerváltást az MDF.Mennyi is volt akkor a felhalmozott hitelek összege?Nos ebből a felhalmozott adósságból volt fenntartva a vidám barak.De ha ezt nem számítottuk volna, akkor lehet hogy össze sem dőlt volna a rendszer?Pedig Kádár többször mondta"elvtársak vannak még tartalékaink".Persze Kádárnak sokan és sokat köszönhetnek.De sokan 56-ban kötelet köszönhettek neki,sok ezren meg a menekülést nyugatra.Azt nemhiszem hogy ők Kádárnak megköszönnék. Apróékkal eggyüt véreskezű diktátor volt.Így kerek a történet kedves őszike13
Nem azzal van a baj, ha valaki zsidó. Azzal van a baj, ha valaki a zsidó szót másodrangú állampolgár értelemben használja, ha zsidó volta miatt kirekeszt valakit állampolgári jogaiból. Továbbá az a véleményem, hogy nem mindenki bölcs ember, de az még nem baj. A baj az, ha valaki hivalkodik is az ostobaságával, és azt becsmérli, akit képtelen megérteni.
De, diktatura volt...senki sem tagadhatja.
Azt sem, hogy Kádárnak köszönhetöen a legvidámabb barakk is voltunk. olyan élelmiszer, kinálattal, hogy nem csak a szomszédos országiak, a nyugati vendégek is megcsodálták....
Tömegek voltak mindig minden áruházban, nem csak kiárusitáskor...
megtudta venni gond nélkül a nyugdijas is a gyogyóját, élelmiszerét, ki tudta fizetni a számláit.
Innen, erre épitve kellett volna inditani a rendszer váltást......
A Kádár rendszer összes komoly beosztású vezetőjéről kellene csinálni ilyen filmeket.Majd ezután kiderülne az összes főszereplőröl, hogy ezek mind jóképességű,jó szándékú,szeretetre méltó emberek voltak.Ezen filmek megtekintése után, levonva a tapasztalatokat,kijelentenénk hogy Magyarországon nem is volt diktatúra. Mind ez csak szerecsen mosdatás.
Jól van, haladunk már a vitában, haladunk. A zsidózás már megjelent, a büdös komcsizást még hiányolom. Csak rajta, jobbos honfitársaim, mert ha így lanyhultok, lesz nektek nemulass a Vezéretektől. :-)
Egyébként jogos "nagynepappe" TTT felvetése. De sok másod-, harmadvonalbeli író, költő panaszkodott már, hogy az átkos szocializmusban el voltak nyomva, Aczél és társai nem hagyták őket érvényesülni. Sőt, szégyen-gyalázat, még Kossuth-díjat sem kaptak! Én meg csak várom, várom 20 éve ezeknek a kiemelkedő tehetségeknek a műveit és - sehol semmi. Na, ennyit az elnyomott tehetségekről.
"Kutakodo" is nagyon aktuális és jó példát hozott fel: bizony-bizony, abban az időben klasszikusokat, értékes könyveket lehetett fillérekért megvenni. A mai fiatalok el sem hiszik talán, hogy például a Diákkönyvtár sorozatban 3.- Ft-ért(összehasonlításként: 1 fagyi akkor 2.- Ft volt) meg lehetett venni a Beszterce ostromát.
Az Olcsó könyvtár sorozatban pedig pld. Tersánszky: Kakukk Marcija kemény 4.-Ft-ba került. Ennyit az akkori kultúrpolitika TTT "Támogatott" kategóriájáról.
A "Tűrt" kategóriában pedig szintén állami támogatással, csak kisebb példányszámban jelentek meg a társadalmi berendezkedést bíráló, de nem durván támadó művek.
Az viszont igaz, hogy a "Tiltott" kategóriába sorolt műveket, pld. a Mein Kampfot nem engedték kinyomtatni és terjeszteni. Hiába, ilyen szörnyűségek is megestek Aczél diktatúrája alatt.
#12!
Mit is akar közölni az itteni néppel?
Ha volna szives.....viselkedni....
Egyébként nem kötelezö elvegyülni itt sem senkinek.....
Csak mondom Krisztus feltámadását ünnepelte most a világ, ugylátszik a tanitásai nem számit sokak szemében semmit, a Bibliát csak / talán/ átolvassa... hogy meg érti-e...
Hogyne lettek volna!!
A három Tböl most a TILTOTtak 'gyöngyszemeit'élvezzük, neveljük az ifjuságot...
Nagy klasszikusokat leröviditve....minek megtanitani a gondolatok unalmas megértésére a gyerekeket. Végén még ragad rájuk valami...
Lehet rá sok mindent mondani, de egy biztos: azt a fajta szennyet, mocskot, ami lassan két évtizede árasztja el kis hazánk "kulturális" életét, nem engedte felszínre fröccsenni. Tessék utánanézni, regnálásának ideje alatt hogyan "csempészte" be a világ igazi irodalmát, művészeti értékeit! Könyveimnek több mint fele az ő ideje alatt jelent meg, és volt megvásárolható még pedagógus-fizetésből is. Teljesen igazad van, nagynepappe(#10); ugyanazt kérdem én is: hol vannak a TTT-ből a Tiltottak? Húsz év nem volt elég elővakarni a fiókok mélyéről? Vagy nincsenek? Nem is voltak?
Vártuk, hogy a TTT /Támogatott, Tűrt, Tiltott/ kategóriák "tiltott"-jából majd előkerülnek a fiókokban rejtőző nagy művek. Mennyi került elő? Hol vannak? Voltak egyáltalán?
Nagy vitákra emlékszem:áru-e a kultúra?
1975-től kb. 1990-ig tudtunk menni gyerekekkel szinházba, országot járni, olcsón könyveket vásárolni.
Volt úgynevezett "giccsadó" is.Jelenleg nem tudunk ilyen adóról, pedig most lenne csak igazán alapja!
Azért az tiszteletre méltó/szerintem/, hogy a levelezését 30 évre zárolta.
Most néhányan bizonyára kellemetlenül éreznék magukat, ha ez nem történt volna meg.
Nekünk sikerül a fürdővízzel a gyereket is kiönteni.
Ez a magyar virtus?
Mint Lenin elvtárs, oly jóságos volt, pedig ki is végeztethette volna azokat, akik az uralkodó eszmével nem egyeztettek.
Akkor a kulturába nem kerültek be szemetek, Győzike, Mónika, stb.
Sok hiba volt a müködésébe, ennyi szemetet, kultúra jelszóval nem engedett be a népmüvelő műsorokba.
Ha valaki ezt nem látja, hogy itt egy olyan szintű nép butitás zajlik
a nagy demokrácia nevében ami ebben az országban, a mi Szent Magyar hazánkban még az úgynevezett átkosban sem volt !!!
Nincs szükségűnk semiféle népbutitó műsorokra, régen voltak kabarék,szinházielőadások,stb.